Tuesday, November 07, 2006

 

Efterårsrengøring

For et stykke tid siden stod jeg for at skulle vaske tøj og tænkte at jeg i samme ombæring kunne rengøre andre beskidte ting. Jeg kiggede på mit pas, som efter blandt andet at have været i Thailand, Malaysia og Grækenland, så frygteligt beskidt ud. Da der ikke stod nogle advarsler på passet om at det ikke tåler maskinvask, lagde jeg det trygt i baglommen på min jeans og smed tøj og pas (plus dertilhørende indrejsepapirer, visum osv) i vaskemaskinen.

1 time senere...

Hvorfor i alverden kommer pas ikke med brugsanvisning og hvorfor sætter myndighederne ikke en tydelig advarsel på!? Hvorfra skulle jeg, stakkel naive bornholmer, dog vide at papir, blæk og vand sjældent er en god kombination? Hvordan forklarer man de amerikanske toldmyndigheder at ens indrejsepapirer er blevet til en nullermand?
Passet er stadig helt, men alle mine indrejsestempler er væk. Heldigvis har jeg, som den fornuftige dreng jeg er blevet opdraget til at være, taget kopier af mit pas og alle de tilhørende papirer.

PS. undersøger muligheden for at sagsøge det danske politi, producenten af pas, de amerikanske toldmyndigheder, den amerikanske vaskemaskine-producent og producenten af det vaskemiddel der skyllede blækket væk. Jeg tror jeg har gode muligheder for en milliard erstatning.

1 uge senere...

Turen går til DMV-kontoret (Division of Motor Vehicles) så champen kan få sig et kørekort. Men ak og ve, skæbnen er grum!
Lykkeligt uvidende om de fremtidige kvaler, går jeg glad frem til skranken. Jeg viser mit pas, min nullermand (og hvis der var nogen der skulle misforstå det jeg lige skrev, så er det føromtalte nullermand lavet af papir) og alle kopierne af de ødelagte papirer. Den overvægtige, amerikanske kørekorts-til-udlændinge-mand (i mangel af bedre ord) tager et hurtigt kig på min (forømtalte) nullermand og konstaterer at jeg skal lade være med at spilde hans tid og komme tilbage når min nullermand er blevet til indrejsepapir med originalt stempel!

Dagen efter...

En hurtig søgning på internettet afslører at der findes en formular til fjolser som mig der ødelægger og smider deres indrejsepapirer væk (tak, jeg er ikke alene) og jeg skal såmænd bare udfylde 117 sider med min livshistorie, sende det til toldmyndighederne med kopier af de originale kopier og så skal jeg forresten også lige betale 160 dollars (og hvis jeg kender de amerikanske myndigheder ret, så skal jeg nok forvente at behandlingstiden er et sted mellem 1-20 år). Jeg tror faktisk at det ville være nemmere at flyve ud af landet og komme tilbage og få nye indrejsepapirer...

I dag...

I gang med at udfylde formularer. En kort opsummering af hele pas-miseren;

PIS

Comments:
Nu er det min tur: er det ikke lidt længe siden der er sket noget herinde? Synes jeg kan se begyndende spindelvæv rundt omkring i hjørnerne og alt muligt ;-)
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?